ETT VÄRDIGT LIV – TVÅ KÖTTBULLAR – SÄG IFRÅN!

Jag kan tänka mig att vi är många som blev upprörda idag när vi fick läsa om 71-åriga Vesa som i ett demensbonde blir serverad potatismos, ärtpuré med två delade köttbullar. Maten som han och de andra som bor på demensboendet får är specialbehandlad för mer energiinnehåll. Vesa och hans anhöriga är självklart missnöjda för Vesa blir inte mätt. Det som gör mig ytterligare rent ut sagt förgrymmad är att enligt en expert på storköksmat så är 25 procent av människorna i äldrevården är undernärda. Detta är inte värdigt!


Jag kan inte säga att jag är någon form av gormet men när jag äter ute, vilket sker relativt ofta på grund av mitt arbete, så säger jag ifrån om maten av någon anledning inte smakar. Vem säger ifrån för den som inte längre kan använda sin röst, vem säger ifrån åt den som kanske under hela sitt liv har lärt sig att alltid vara nöjd och tacksam för vad man får!


Jag tycker att det är jättebra att Expressen uppmärksammar de äldres situation inom äldrevården. Det skall vi alla hjälpas åt att göra och med hög röst säga ifrån när något inte är rätt! Samtidigt skall vi inte glömma bort att berömma när något är bra!


Storkök är säkert effektiva men oftast knappast smakrika. Jag skulle gärna se att de olika former av äldreboenden återigen skall kunna laga sin egen mat och att matsedeln skall vara komponerad av de äldre själva, i samarbete med kostexperter, så att man får i sig rätt näring som är så smakfull som den någonsin kan vara! Detta är en investering som är värd varje krona!


Jag anser att vi måste se till att människor får leva ett värdigt liv hela livet. Hela livet är något som sträcker sig från vaggan till graven.


Kommentarer
Postat av: Tina

Jag har nu läst alla dina inlägg och fortsätter du så här så tänker jag följa bloggen. Du skriver utan "pekpinnar" ur politisk synpunkt. BRA. Men tar upp intressanta ämnen. Ett tips bara. Gör lite mellanrum i din text annars blir det för mycket läsande att man skippar en del rader.

2010-08-11 @ 23:04:57
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Tina

Glömde skriva att mellanrum i texten är förbättrade i dom senare inläggen. Så håll fast vid det :))

2010-08-12 @ 19:58:49
Postat av: ingrid asplund

allt du skriver borde gå ut till allmänheten ...sänd ivarjefall ut detta som en insändare

2010-08-15 @ 16:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0