"ETT GOTT SKRATT FÖRLÄNGER LIVET"!

Jag skall säga utan förbehåll att jag tycker om att skratta. Att skratta lockar fram glimten i ögat och ett medvetande om att det finns så otroligt mycket av glädje runt omkring oss fast vi inte alltid upptäcker det.


Jag tycker om humor. Jag älskade den brittiske Tv-serien Fawlty Towers kypare Manuel och jag skrattade gott åt honom samtidigt som jag var medveten om, att om jag skulle träffat honom och hans chef i verkligheten då skulle jag sannerligen inte skrattat. Jag skulle förmodligen aldrig satt min fot i det hotellet och skulle jag gjort det, skulle jag gjort allt för att Manuel skulle fått upprättelse.


Men nu var Fawllty Towers inte en verklighetsskildring, får jag hoppas!


Det är inte alltid lätt att veta när vi skall skratta eller om vi överhuvudtaget får skratta. Men visst är det roligt att få skratta och göra det utan befallning, helt spontant från djupet av  hjärtats rot.


Nu upplever vi och uppskattar humor väldigt olika. En del älskar Magnus Betnér och hans ofta till satir gränsande samhällskritiska humor andra föredrar någon annan komiker.


Även om jag älskade Fawlty Towers så hade jag väldigt svårt med John Cleeses hotelldirektör för han väckte ofta en känsla av obehag hos mig men skratta gjorde jag ändå!


Det är väl delvis detta som är en verklighetsflykt. Det tror jag är något vi mår bra av, lite då och då. Nämligen att få distans till det allvar som ständigt omger oss, och bara få skratta även åt sådant som vi annars låter bli att skratta åt!


Under vår semester i somras såg min hustru och jag den utmärkta musikalen Spamalot i Budapest. Spamalot är gjord efter filmen Monty Python and the Holy Grail. Om man nu skall söka efter någon form av så kallad intellektuellt innehåll så är den till synes totalt frånvarande i denna musikal. Men jag lovar, vi skrattade nästan oavbrutet i två timmar och applåderna ville aldrig ta slut. Jag rekommenderar varmt denna musical.


Men även om musicalen saknade så kallad intellektuellt innehåll så är det en refräng  som jag kommer ihåg och tycker är värt att tänka på nämligen:


And…
always look on the bright side of life...
Always look on the light side of life


Översatt till svenska blir det

 
Och ... se
alltid det från den ljusa sidan av livet ... Titta alltid på den ljusa sidan av livet


Kan det vara så enkelt att det är just detta humorn går ut på och som kan få oss till ett glatt skratt?!


Och som det gamla ordspråket lär: ”Ett gott skratt förlänger livet”

Foto:Iván Czitrom


Kommentarer
Postat av: ingrid asplund

ALLT !!!! som du skriver borde ALLA få tillgång till -ut med det som insändare !

Vi behöver inte valfläsk i form av buthler, milj till vården , milj till skolan ,mm

Vi behöver ditt budskap -ditt sätt att bjuda på dig själv och din medmänsklighet -- Låt oss tapetsera väggarna med ditt budskap !!!!! ingrid

2010-08-22 @ 16:30:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0