EN ÖVERRASKANDE NYHET!

Jag tror att de allra flesta av oss är intresserade av hälsofrämjande åtgärder. Vi har det senaste åren blivit mycket väl medvetandegjorda över vad och hur vi skall äta och dricka.

 

Vår vardag är inte så sällan fylld med stress där snabbmaten ofta är en lösning för att fylla magen med energi. En energi som försvinner snabbt och inte anses vara särskilt hälsosam.

 

Flera personer jag känner hoppar över frukosten eller rättare sagt börjar dagen med kaffe som frukost. Jag brukar då påpeka att det inte är det bästa sättet att börja dagen med.

 

Jag känner personer som häller i sig kaffe som om det skulle vara det enda livsellexiret. Jag brukar då säga att kaffe inte är särskilt nyttigt och att det inte så sällan medverkar till att vara en sömförstörare.

 

Själv hade jag en period i 20-årsåldern då jag drack kaffe eller rättare sagt 8 sockerbitar med kaffe. En dag bestämde jag mig för att det fick vara nog med socker och då tyckte jag inte att kaffet smakade gott längre.

 

Och som sagt så väldigt nyttigt kan det inte heller vara.

 

Men vad hände idag. Min fru blir glad när hon får veta det.

 

Dagens eko förmedlade nämligen följande: ”En studie bland grekiska pensionärer med högt blodtryck visar att ett måttligt kaffedrickande hade positiva effekter för blodkärlen.”

 

Så uppenbart har kaffe en positiv effekt på hjärtats blodkärl.

 

Jag funderar på att börja dricka kaffe igen, men då får det bli på barndomens ungerska vis. Nämligen en kopp mjölk i vilken det blandas två eller flera skedar pulver- kaffe.

 

Tänka sig att kaffe har blivit hälsosamt!


Kommentarer
Postat av: matilda

kaffe är livets krydda i tillvaron :P nej då men det är fruktansvärt gott å tar oftast bort huvudvärk :O) glad nyhet du kom med nu Iván..nu blev jag glad för nu kan jag ju försvara mig vettigt när nån klagar på att jag dricker för mkt kaffe

2010-08-31 @ 20:53:35
Postat av: ingrid asplund

Vänta med kaffet -nästa vecka kommer ny forskning -kaffe är fördummande



Grönt te har gjort samma resa -- Ta havregrynsgröt till frukost

2010-09-01 @ 08:21:37
Postat av: manuela

"Dosis facit venenum."

jag tror att svaret/sanningen ligger i paracelsus utsago: "Allt är gift, och det finns ingenting som är ofarliga, dosen ensam beslutar att något är ett gift."

kram manu

2010-09-05 @ 08:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0