BRÖLLOPSRESA – MUTBROTT?

Jag läser att hittills har tre personer anmält kronprinsessan Victoria och prins Daniel för mutbrott. Anledningen är att en rik affärsman upplät sitt privatplan och sin båt för paret och kronprinsessan har i flera år varit prisutdelare för affärsmannens företag/stiftelse.


Nu är den rika affärsmannen en nära vän till kungafamiljen så jag funderar på vad han kan dra för nytta av denna bröllopsgåva? Skall kronprinsessan vara prisutdelare, livet ut? Skall affärsmannen få Serafimerordern, om han inte redan har det, eller bli utnämnd till hovmarskalk? För om man nu mutar någon då måste man förstås dra någon nytta av det hela.


Igår på Dagens Nyheters ledarsida ifrågasatte Peter Wolodarski att kronprinsessan lätt sig bjudas på resan. Wolodarski menade att den rika affärsmannens utbildningsföretag kan ha potentiella intressen av gentjänster.


Stilla undrar jag, får inte kungafamiljen ha några vänner som är framgångsrika? Handlar vänskap hela tiden om att utnyttja någon till ens egen fördel?


Jag kommer med intresse följa vad Gunnar Stetler chefen för Riksenheten mot korruption kommer fram till i sin utredning. Om nu kronprinsessan Victoria och prins Daniel skulle bli åtalade och sen bli fällda för mutbrott då undrar jag om de överhuvudtaget kan behålla någon bröllopspresent för vem är det som inte kan dra nytta av att de känner och har en god relation till dem?


Jag vill säga att jag anser mig själv varken vara rojalist eller republikan. Jag är bara en människa bland många andra människor som tycker att varje människa har rätt till sitt eget liv, till sina egna beslut sedan får de för min del vara med eller utan titlar.


Kommentarer
Postat av: Hasse Jerner

Jag håller helt med dig. För övrigt så handlar väl hela livet om att ge och ta, såväl i äktenskapet som i affärslivet, både med och utan egen vinning i kikaren.

2010-08-09 @ 21:08:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0